-
21
jun
Tien Scania R450 Highline trekkers voor J.L. Mijnders
Breda, 21 juni 2016 – Bulk- en tankvervoerder J.L. Mijnders uit Melissant (Goeree-Overflakkee) ontving recent weer tien nieuwe Scania R450 Highline trekkers in ADR/VLG-uitvoering met de zuinige 450 pk SCR-only motor. De levering maakt deel uit van een serie van 20 voertuigen waarvan de laatste tien in oktober van dit jaar zullen volgen. De transporteur stapte bewust over naar Scania vanwege, zoals directeur Walter Mijnders zelf zegt: “het bijzonder lage verbruik van vijf in januari 2015 in gebruik genomen R450 SCR-only voertuigen.”
Daarbij heeft de directeur-eigenaar de ratio duidelijk voor de emotie laten gaan. “Toen wij vorig jaar in de markt waren voor nieuwe trucks, hebben we een test gedaan met een ons bekende merk en deze Scania. De Scania R450 won het glansrijk op brandstofverbruik en dat is een speerpunt binnen ons bedrijf. Met 100 voertuigen praat je al snel over vele tienduizenden euro’s besparing. Wij sturen daar ook actief op met begeleiding vanuit Scania en trainingen voor al onze chauffeurs. Daarnaast help je zo de MVO-doelstellingen van je opdrachtgevers te versterken.”
J.L. Mijnders is vooral actief in het bulk- en tankvervoer en rijdt veel intermodaal met tankcontainerchassis binnen de driehoek Rotterdam, Antwerpen en Duisburg. “In het bulk- en tankvervoer is een laag gewicht van grote waarde. De Scania’s hebben sowieso al een laag eigengewicht. Maar dat hebben wij nog verbeterd met de montage van lichtmetalen velgen en door geen gebruik te maken van additionele spoilersets. “Bij tankauto’s weegt die eventuele optimalisatie naar mijn idee niet op tegen het mindere gewicht. We kunnen zo circa 300 kilo per auto meer laden en dat telt in onze branche.”
De trucks zijn af-fabriek in het Mijnders rood gespoten en beletterd door D-design in Middelharnis. Ze hebben verder twee brandstoftanks met in totaal 1.000 liter. En dan is er nog genoeg plaats aan het chassis voor de compressor en een RVS-opbergkist.
Mijnders vertelt eerlijk dat er aanvankelijk nogal wat scepsis was onder zijn chauffeur vanwege het nieuwe merk. “Maar daar hoor ik niets meer van. Qua ruimte in de cabine is er nauwelijks verschil en de mannen ondervinden veel extra comfort van de vierbalgsluchtvering op het chassis en de cabine. En 450 pk is natuurlijk een goed vermogen. Het had mogelijk ook wel met 410 pk gekund, maar ik ben altijd beducht op de inruilwaarde van een truck. En soms moet het bij ons ook wel eens verder weg en dan kan wat extra vermogen geen kwaad. Daarom is 450 pk bij ons de standaard. Qua extra uitrusting houden we het weer wél binnen de perken. We doen daar wat echt nodig is. Voor mij is dat een goede chauffeursstoel. Daarvan hebben we dus de premiumversie laten plaatsen. Ook moet er een koelkast in een truck zitten en in ons transport kun je niet zonder een extra kist aan het chassis vanwege de omvangrijke veiligheidsuitrusting van de chauffeur en de vele koppelstukken.”